Módszerek és eszközök

Mindennek alapja a mozgás!

Mozgásában jól fejlődő kisgyermeknél nem alakulnak ki beszédzavarok, részképesség gyengeségek, nem okoznak problémát az iskolai elvárások sem.

Eszközök

  • Montessori eszközök
  • Mozgásfejlesztő eszközök
  • Fejlesztő játékok
  • Mozgáskotta

Miért a Montessori pedagógia?

A Montessori pedagógia ideológiája és eszközrendszere segíti a gyermeket abban, hogy saját ütemében, érdeklődésének megfelelően, önállósulási törekvéseit segítve haladjon kognitív funkcióinak és személyiségének fejlődésében. Ami másnak meglepő lehet, az a Montessori pedagógusnak és gyereknek teljesen természetes. A reformpedagógiai irányzatok egyik úttörője. Szemléletének központjában a gyermek áll.

Gyakori kérdések:

  • Már óvodás korban ismerkednek a betűkkel, számokkal?
  • A nagycsoportosak zöme már tud olvasni és használja az osztás, szorzás műveletét?
  • Tájékozottak az őket körülvevő tágabb és szűkebb világgal kapcsolatos kérdésekben, mint az univerzum, naprendszer, ….emberi kapcsolatok, érzések,….növények, állatok fejlődése stb.?
  • A Montessoris gyerek hamarabb megtanulja leírni a nevét, mint helyesen kiejteni?

A válasz, hogy: Igen! És mindezekre a legtöbb gyerek képes és igénye is van ezek megismerésére!

Maria Montessori szerint a gyermek az első 6 életévében a legfogékonyabb a környezet ingereire. Mindent magába szív. A pedagógus csak megfigyeli és az előkészített környezettel segíti a gyermek szabad választási törekvéseit. A TeFej-ben a gyermekek méreteihez igazított bútorok, polcok lehetővé teszik, hogy mindent elérjenek az eszközök közül, ami felkelti érdeklődésüket. Játék közben a csend, a „befelé figyelés” jellemző.

A Montessori eszközök rendkívül jól felépítettek, használatuk képességfejlesztés szempontjából átgondolt és komplex, önmagukban tartalmazzák az önellenőrzés lehetőségét.

Lássuk csak mire gondolok:

Például a hengersorok. Már egészen pici korban ki-be pakolgatják a hengereket. Ismerkednek a formával, nagysággal (kicsi, nagy, kisebb, nagyobb, vékony, vastag stb.), megtalálják a helyüket próbálgatás útján, gyakorolják a három ujjas fogást, szem-kéz koordinációjuk erősödik, szókincsük fejlődik. Később tudatosul a balról jobbra irány (ebben a sorrendben helyezi a hengereket a helyére), síkba is le tudja képezni (lerajzolja).

Csukott szemmel is megtalálja a megfelelő helyet a többi érzékszerv kizárásával. És még sorolhatnám a felhasználási lehetőségeket. Gyakorlás során, az így nyert érzékszervi, motoros ingerek beépülnek és később újra előhívhatóak lesznek (figyelem, emlékezet fejlesztése).

A Montessori eszközök a kozmikus nevelés, a matematika, érzékelés fejlesztés, az anyanyelvi nevelés és a mindennapi élet területeihez kapcsolódnak.

A TeFejben az eszközök nagy része rendelkezésre áll, a gyerekek érdeklődéséhez és egyéni fejlettségéhez igazodva építem be a foglalkozásokba.

Mindennek alapja a mozgás!

 

Mozgásában jól fejlődő kisgyermeknél nem alakulnak ki beszédzavarok, részképesség gyengeségek, nem okoznak problémát az iskolai elvárások sem.

Ezért érdemes mindig egy alapos, mindenre kiterjedő felmérést/megfigyelést végezni, mert sok esetben kóros reflexek, kimaradt mozgásminták, idegrendszeri éretlenség állhat egy megkésett/akadályozott beszédfejlődés, mozgási ügyetlenség, hiperaktivitás, figyelmetlenség, diszlexia stb. hátterében.

A mozgásfejlesztés tartalmazza a finommotorika mellett a nagymozgások, az idegrendszert stimuláló gyakorlatsorokat, a lábboltozat erősítő feladatokat is.

Egyszóval: Mozgásra fel!

 

Miért a konduktív pedagógia és szenzomotoros mozgásfejlesztés?

Miért a Mozgáskotta ?

Magyar Gábor (pszichológus, testnevelő tanár) nevéhez fűződik a Mozgáskotta Módszer, melynek eszközkészlete, pedagógiai felépítése a gyerekek sikeres, örömteli, komplex mozgásfejlesztését teszi lehetővé.

Nagy szeretettel használtam és építettem be az óvodás gyerekek mindennapjaiba, a Montessori körök, szenzomotoros foglalkozások vagy egyszerűen az óvodai testnevelés foglalkozások színesítése képpen.

Csak néhányat kiemelve: nagymozgás, finommotorika mellett a hallás, ritmusfejlesztés, szókincsbővítés, térbeli irányok, figyelem, emlékezet , de még a memoriterek tanulásában is sokat segít.

Logopédiához kapcsoltan használtam beszédindításhoz is. Iskoláskorúaknál az újdonság erejével hat. A feladatokat lehet nehezíteni, közös kooperációban a gyerekekkel újabb és újabb kombinációkat kitalálni.