Szenzoros terápiák – MSMT
Mi is az az MSMT?
Hosszú évek tapasztalata és gyakorlata alapján, amit konduktorként, mozgásfejlesztőként, gyógypedagógus-logopédusként, Montessori pedagógusként töltöttem 0–12 éves korú gyerekek körében, hoztam létre és védettem le a Montessori Szenzomotoros Tornát (MSMT) mint fejlesztő eljárást.
Számtalan hatékony fejlesztő módszer létezik a mozgásfejlesztésben, amelyekhez így vagy úgy közelebb kerültem – képzések vagy végzett kollégák inspirációi alapján: DSZIT, TSMT, ESMT, KMT.
Szakmai háttér
-
Csaknem 20 évet dolgoztam Montessori pedagógusként bölcsődés és óvodás korú gyerekekkel.
-
Ezzel párhuzamosan gyógypedagógus-logopédusi és szenzoros mozgásfejlesztői feladatokat is elláttam.
-
Mindig érdekelt a mozgás alapú fejlesztés, a mozgás–beszéd–gondolkodás összekapcsolása különböző eljárásokkal.
-
A Montessori eszközök is szenzoros alapúak: közvetlen tapasztalatra építenek, önálló felfedezésre és önellenőrzésre ösztönöznek.
Tornatermi és kültéri fejlesztések
-
A tornatermi fejlesztések előnye: kényelmes, időjárásfüggetlen, könnyen alakítható, zárt környezet.
Ez sok gyermeknél (pl. ADHD, ASD, SNI) előnyt jelent. -
A kültéri fejlesztések során azonban változatos környezeti feltételekkel, anyagokkal és közvetlen tapasztalatokkal dolgozunk.
Ennek köszönhetően sokkal gyorsabban, könnyebben és tartósabban értünk el fejlődést:-
mozgás,
-
gondolkodás,
-
szociális magatartás,
-
érzelmek,
-
beszéd területén.
-
Montessori eszközök kültéren
A csoportszobákban, tantermekben használt Montessori eszközrendszert az 5 fő területen
(érzékelés fejlesztése, mindennapi élet gyakorlatai, anyanyelvi nevelés, matematika, kozmikus nevelés)
kivittük a kültérre.
Néhány példa:
-
Számolás kötélpályán: korongokat tolunk kézzel, lábbal, keresztező mozgásokkal.
-
Ismeretszerzés tapasztalati úton: változatosan gyakorolva, magasabb szintű tudássá alakítva.
-
Kreatív feladatok: természetes anyagokkal dolgozunk, sárból hegyeket, dombokat, síkságot készítünk.
-
Növények megfigyelése: fejlődésük nyomon követése közben szeriális mozgásfeladatokat végzünk.
-
Folyamatos ingerek: időjárás, hangok – a gyerekeknek meg kell különböztetniük a lényegest a lényegtelentől.
Logopédiai szempontból
-
Hallásfejlesztés
-
Beszédindítás
-
Hangutánzás és hangképzés
-
Helyes beszédlégzés
-
Légzéskapacitás növelése
👉 Mozgással és változó körülmények között mindez könnyebben fejleszthető.
Módszerünk alapelvei
-
Utat engedünk az „Aha”-élményeknek és a felfedezés örömének.
-
A foglalkozásokat mindig a gyermekek érdeklődéséhez és aktualitásokhoz igazítjuk.
-
A mozgásos fejlesztés egyénre szabott, előzetes komplex mozgás–beszéd–képesség vizsgálat alapján történik.
-
A felmérést követően folyamatosan figyeljük és dokumentáljuk a változásokat a gyerekek egyéni képességeinek kibontakoztatása érdekében.
Hol zajlanak a fejlesztések?
Jelenleg két helyszínen:
-
Tehetségfejlesztő Központ (Gyöngyös, Vezekényi utca)
-
Tornaterem
-
Logopédiai szoba
-
Só- és snoezelen szoba
-
-
MSMT Központ (Gyöngyös, Szurdokpart út – GPS: Tehetségfejlesztő Központ MSMT)
-
Kültéri fejlesztő tér
-
