Szenzoros terápiák – MSMT

Mi is az az MSMT?

Hosszú évek tapasztalata és gyakorlata alapján, amit konduktorként, mozgásfejlesztőként, gyógypedagógus-logopédusként, Montessori pedagógusként töltöttem 0–12 éves korú gyerekek körében, hoztam létre és védettem le a Montessori Szenzomotoros Tornát (MSMT) mint fejlesztő eljárást.

Számtalan hatékony fejlesztő módszer létezik a mozgásfejlesztésben, amelyekhez így vagy úgy közelebb kerültem – képzések vagy végzett kollégák inspirációi alapján: DSZIT, TSMT, ESMT, KMT.


Szakmai háttér

  • Csaknem 20 évet dolgoztam Montessori pedagógusként bölcsődés és óvodás korú gyerekekkel.

  • Ezzel párhuzamosan gyógypedagógus-logopédusi és szenzoros mozgásfejlesztői feladatokat is elláttam.

  • Mindig érdekelt a mozgás alapú fejlesztés, a mozgás–beszéd–gondolkodás összekapcsolása különböző eljárásokkal.

  • A Montessori eszközök is szenzoros alapúak: közvetlen tapasztalatra építenek, önálló felfedezésre és önellenőrzésre ösztönöznek.


Tornatermi és kültéri fejlesztések

  • A tornatermi fejlesztések előnye: kényelmes, időjárásfüggetlen, könnyen alakítható, zárt környezet.
    Ez sok gyermeknél (pl. ADHD, ASD, SNI) előnyt jelent.

  • A kültéri fejlesztések során azonban változatos környezeti feltételekkel, anyagokkal és közvetlen tapasztalatokkal dolgozunk.
    Ennek köszönhetően sokkal gyorsabban, könnyebben és tartósabban értünk el fejlődést:

    • mozgás,

    • gondolkodás,

    • szociális magatartás,

    • érzelmek,

    • beszéd területén.


Montessori eszközök kültéren

A csoportszobákban, tantermekben használt Montessori eszközrendszert az 5 fő területen
(érzékelés fejlesztése, mindennapi élet gyakorlatai, anyanyelvi nevelés, matematika, kozmikus nevelés)
kivittük a kültérre.

Néhány példa:

  • Számolás kötélpályán: korongokat tolunk kézzel, lábbal, keresztező mozgásokkal.

  • Ismeretszerzés tapasztalati úton: változatosan gyakorolva, magasabb szintű tudássá alakítva.

  • Kreatív feladatok: természetes anyagokkal dolgozunk, sárból hegyeket, dombokat, síkságot készítünk.

  • Növények megfigyelése: fejlődésük nyomon követése közben szeriális mozgásfeladatokat végzünk.

  • Folyamatos ingerek: időjárás, hangok – a gyerekeknek meg kell különböztetniük a lényegest a lényegtelentől.


Logopédiai szempontból

  • Hallásfejlesztés

  • Beszédindítás

  • Hangutánzás és hangképzés

  • Helyes beszédlégzés

  • Légzéskapacitás növelése

👉 Mozgással és változó körülmények között mindez könnyebben fejleszthető.


Módszerünk alapelvei

  • Utat engedünk az „Aha”-élményeknek és a felfedezés örömének.

  • A foglalkozásokat mindig a gyermekek érdeklődéséhez és aktualitásokhoz igazítjuk.

  • A mozgásos fejlesztés egyénre szabott, előzetes komplex mozgás–beszéd–képesség vizsgálat alapján történik.

  • A felmérést követően folyamatosan figyeljük és dokumentáljuk a változásokat a gyerekek egyéni képességeinek kibontakoztatása érdekében.


Hol zajlanak a fejlesztések?

Jelenleg két helyszínen:

  1. Tehetségfejlesztő Központ (Gyöngyös, Vezekényi utca)

    • Tornaterem

    • Logopédiai szoba

    • Só- és snoezelen szoba

  2. MSMT Központ (Gyöngyös, Szurdokpart út – GPS: Tehetségfejlesztő Központ MSMT)

    • Kültéri fejlesztő tér